Thursday, October 28, 2010

Penenang: Seni... Lukisan

Aku dan 'Sepi'



Assalamualaikum / Peace be upon you........
Ada pendapat yang mengatakan bahawa seni itu sangat 
berkesan sebagai terapi kesihatan mental dan fizikal.

To ensure good Mental-Health, we all need some means
of creative self-expression, such as art, drama, music
or a sport or hobby. 

Sila rujuk sini dan sini.

Bagi aku, ada dua peranan positif yang dimainkan oleh
karya seni.

Pertama, seni boleh mengurangkan stress - yang
dikenalpasti sebagai antara faktor utama yang
mengakibatkan pelbagai jenis penyakit kronik.
 
Kedua, seni merangsang atau stimulate otak kita.
Ini biasanya tidak berlaku dalam aktiviti "logical"
atau "analytical".

Seni membolehkan kita menzahirkan perasaan
kreatif - satu lagi komponen penting dalam kehidupan,
memungkinkan hayat yang lama dan sihat.
 
Secara peribadinya, catan banyak membantu aku
semasa aku berada dalam keadaan stress.

Dahulu, catan merupakan evenue untuk
meluahkan rasa dan emosi. Dengan tenang dan
tekun, aku akan menghabiskan masa mewarnakan
landskap dan imejan sekeliling dia atas kanvas atau
kertas. Bila siap, kelegaan menyelinap di minda dan
jiwa. Stress hilang.Aku mulai sedar bagaimana ia memberi kesan
atau impact dalam kesihatan dan kehidupan seharian.

Tetapi, sejak beberapa tahun kebelakangan ini
internet telah mengambil alih peranan itu dalam hidupku.
Aku mulai melupakan catan secara amali.Fokus hanyalah
talian.

Cat air merupakan salah satu daripada teknik catan
yang mengujakan. Kita tidak perlu memikirkan sangat
kerana kesannya bersahaja, spontan dan unik.
Bak kata orang You just have to go with the flow.
Sepi, cat air, 2003
Rahsia catan cat air menjadikan seni dan teknik ini
melegakan. Ia mempunyai nilai theraputic kerana ia
meningkatkan kepuasan dan kenikmatan yang kita
dapati melaluinya.

Setiap kali menghasilkan catan, terutamanya cat air,
ianya umpama bertemu dengan suasana, emosi dan
perasaan baru.

Aku perlu kembali ke situasi itu.

Buat teman yang pernah dihadiahkan catan, hargailah,
kerana ianya adalah wakilan diri, cetusan rasa dan
ekspresi hati.

A man paints with his brains and not with his hands.
Michelangelo
(Italian sculptor, painter, architect & poet,
considered the creator of the Renaissance, 1475-1564
Lintasan Hati: Benarkah sepi itu indah? PSLda..
Sumber: Entry blog Beib

No comments: